Złożyłem poprawki w sprawie zawężenia ulicy Obronnej w MPZP

Prezydent Miasta Krakowa negatywnie opiniuje złożone przez mnie poprawki w sprawie zwężenia pasa drogowego ulicy Obronnej w MPZP Piaski Wielkie z 15m na 10m lub 12m.

Nie wiem ile jeszcze musi odbyć się merytorycznych dyskusji, aby urzędnicy zrozumieli, że brną w coś czego nikt nie chce.
Już w tą środę sesja RMK, na której odbędzie się I czytanie podzielonego planu.
Dla zainteresowanych treść uzasadnienia negatywnej opinii Prezydenta:
"UZASADNIENIE
Zgodnie z zasadami kształtowania układu komunikacyjnego, zapewniającego połączenia dróg w odpowiedniej hierarchii, ul. Obronna w projekcie planu miejscowego została wyznaczona jako droga publiczna klasy lokalnej (KDL.2) z adekwatnymi do tej kategorii parametrami. Ulica Obronna to droga łącząca ul. Rżącką (drogę publiczną klasy zbiorczej oznaczoną w planie jako KDZ.1) z ul. Kostaneckiego (drogę publiczną klasy lokalnej oznaczoną w planie jako KDL.1). Nadmieniam, że ul. Obronna wraz z ul. Kostaneckiego stanowi obecnie jedno z głównych połączeń w rejonie Szpitala Uniwersyteckiego. Pomimo, że rolę tą przejmie realizowane obecnie w etapach połączenie ul. Jakubowskiego z ul. Kosocicką, to ul. Obronna wraz z ul. Kostaneckiego pozostanie połączeniem alternatywnym, istotnym z punktu widzenia bezpieczeństwa układu komunikacyjnego w tym rejonie.
Należy wskazać, że ul. Obronna w swojej funkcji ma umożliwić prowadzenie również ruchu transportu komunikacji miejskiej, a zatem należy zapewnić normatywne parametry techniczne układu drogowego, w tym jezdnie, obustronne chodniki wraz z branżami służącymi funkcjonalności drogi, tj. odwodnienie, oświetlenie, elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego itp. Nowy układ drogowy, zaprojektowany i realizowany w rejonie Szpitala Uniwersyteckiego, jest dostosowany w swych parametrach technicznych, w szczególności szerokości pasów ruchu, do transportu komunikacji miejskiej. Dlatego też w celu zapewnienia spójności układu drogowego w całym rejonie ul. Obronna została oznaczona w planie jako droga publiczna klasy lokalnej, zgodnie z docelową funkcją jaką ma pełnić. Ustalona dla niej w projekcie planu w § 13 ust. 1 pkt 4 lit. b) tiret drugie szerokość do 15 m dotyczy stosunkowo niewielkich fragmentów drogi, głównie w jej części południowej, gdzie należąca do Gminy Miejskiej Kraków działka drogowa osiąga szerokość około 15 m. Natomiast szerokość w liniach rozgraniczających ul. Obronnej na pozostałej przeważającej długości wynosi de facto 12 m i jest stosowna do kategorii tej drogi. Podkreśla się, że podana wartość 12 m nie jest szerokością jezdni, a całego pasa drogowego, w którego skład, oprócz jezdni, wchodzą także inne niezbędne elementy, jak np. chodniki, pobocza.
W stanie istniejącym ul. Obronna ma przekrój drogowy, tj. jezdnię szerokości około 5 m wraz z obustronnymi poboczami/rowami przydrożnymi, który nie zapewnia bezpieczeństwa, szczególnie niechronionym uczestnikom ruchu, w tym pieszym (dzieciom).
Biorąc powyższe pod uwagę, zapewniając spójności układu drogowego w całym rejonie, nie tylko w obszarze sporządzanego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „Piaski Wielkie – etap A”, ale również w sąsiednich obszarach, jak również w szczególności realizowanych inwestycji w rejonie Szpitala Uniwersyteckiego, ul. Obronna jako ciągłość ul. Kostaneckiego powinna pozostać w ustalonej w projekcie planu szerokości.
Ponadto przy ul. Obronnej znajdują się liczne, jeszcze niezabudowane działki. Zabudowa, która na nich powstanie, będzie obsługiwana komunikacyjnie z tej ulicy. Potwierdza to konieczność zapewnienia możliwości poprawy bezpieczeństwa ruchu na tej ulicy oraz umożliwienia dojazdu komunikacji miejskiej, w celu zapewnienia komfortu obecnych i przyszłych użytkowników. Większość znajdujących się przy ul. Obronnej budynków jednorodzinnych zlokalizowana jest już w stosownej odległości od drogi. Przyjęte w projekcie planu rozwiązania umożliwią kontynuowanie tego rozwiązania przy lokalizacji nowej zabudowy jednorodzinnej, kształtując tym samym ład przestrzenny.
Projekt planu, zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, określa zasady modernizacji, rozbudowy i budowy systemów komunikacji. Nie przesądza jednak o ostatecznym kształcie i szczegółowych rozwiązaniach drogowych. Te będą rozstrzygane na etapie opracowywania projektu budowlanego, uwzgledniającego ustalenia obowiązującego planu miejscowego oraz przepisów odrębnych. Na etapie sporządzania takiego projektu będzie on podlegał jeszcze konsultacjom społecznym.
Przyjęcie poprawki skutkować będzie, zgodnie z art. 19 ustawy ponowieniem czynności planistycznych, określonych w art. 17 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Ponowienie czynności planistycznych będzie polegało na ponownym opiniowaniu i uzgadnianiu ustawowym, ponownym wyłożeniu projektu planu do publicznego wglądu i rozpatrzeniu uwag, co przedłuży procedurę planistyczną o kilka miesięcy.
Mając na uwadze powyższe negatywnie opiniuję poprawkę nr 2 wniesioną przez Klub Radnych Nowoczesny Kraków do projektu uchwały według druku nr 2694."

 

.

 

Kategoria: