Nazywam się Michał Starobrat mam 44 lata i jestem mieszkańcem Podgórza jak dla mnie najpiękniejszej części Krakowa. W roku 2004 ukończyłem studia na Wydziale Zarządzania Akademii Górniczo-Hutniczej i rozpocząłem prace zawodową.
Przez ostatnie 5 lat skupiłem się na rozwiązywaniu problemów mieszkańców Krakowa, szczególnie w peryferyjnych dzielnicach miasta. Podgórze Duchackie, Swoszowice, Borek Fałęcki, Łagiewniki to miejsca, które szczególnie bliskie były moim działaniom.
Składając poprawki do Budżetu Miasta Krakowa oraz lobbując wśród innych radnych, udało mi się przeforsować, przez ostatnie lata, remonty nakładkowe ponad 40 ulic. Od małych ulic dojazdowych, jak ulica Urwana, Nad Fosą, Moczydło, Wypoczynkowa, Soboniowicka, Nazaretańska … ulic lokalnych jak Lasogórska, Siarczanogórska, … po ulice szczególnie istotne jak Herberta, Halszki, Podmokła, Chałubińskiego, Kąpielowa, …
Udało się również zadbać o konieczną dla dzieci i młodzieży infrastrukturę sportowo-rekreacyjną. Powstał zielony i funkcjonalny skatepark przy Kąpielowej. Widząc liczne grupy dzieci korzystające z niego, nie żałuję wielu godzin poświęconych rozwiązywaniu problemów formalno-prawnych, aby mógł w końcu powstać.
Na pograniczu dzielnicy X i XI (pomiędzy Cechową a Stojałowskiego) powstaje wymyślone przeze mnie miejsce rekreacji, które połączy potrzeby seniorów oraz dzieci.
Realizacja przewiduje wykorzystanie naturalnego ukształtowania terenu, wprowadzając wiele fajnych opcji jak np. łąki kwietne, trawy i krzewy ozdobne, leżaki, ławeczki, siedziska drewniane wraz z oświetleniem parkowym, pitnikiem oraz stojakami na rowery, deskorolki, hulajnogi. Dla młodszych miłośników funkcja skateparku "bowl".
Co ważne kończy się budowa brakującego chodnika przy ul. Podgórki od A4 do Cechowej, wraz z bezpiecznym przejściem dla pieszych. Po latach moich starań i ponad 2,5 letnim okresie projektowania mieszkańcy doczekają się bezpiecznego chodnika.
Wytrwałość i konsekwencja doprowadziły również do realizacji oczekiwanych przez mieszkańców remontów infrastruktury sportowej, jak na przykład remont boisk przy SP 43 czy remont boiska do koszykówki w Parku Maćka i Doroty, gdzie udało się wymienić asfalt na bezpieczną nawierzchnie poliuretanową.
Pamiętam jak władze KS Borek zgłosiły się do mnie z prośbą o pomoc finansową z Budżetu Miasta Krakowa. Ponoć wielu radnych obiecywało, ale na obietnicach się kończyło. Cieszę się, że wspólnie przełamaliśmy tę niemoc i zmodernizowano budynek klubu i wymieniono stare ogrodzenia na nowe. Dużą satysfakcję dało mi skuteczne zabezpieczenie środków w Budżecie Miasta Krakowa na 2024 rok na budowę boiska treningowego ze sztuczną nawierzchnią dla Klubu KS Borek. Odpowiadając na prośbę zarządu oraz społeczności klubu złożona przeze mnie poprawka została przegłosowana, a przetarg na wykonanie prac budowlanych został już ogłoszony.
Plac zabaw dla dzieci w Soboniowicach to była jedna z pierwszych potrzeb z jaką zwrócili się do mnie mieszkańcy w pierwszym roku mojej kadencji radnego miasta Krakowa.
Niestety proces inwestycyjny w Krakowie trwa tak strasznie długo, że niektóre dzieci zdążyły wyrosnąć, ale NARESZCIE JEST. Nie bez problemów, ale dzięki determinacji i zaangażowaniu JEST.
W ostatnim czasie, wspólnie z mieszkańcami Klinów, udało się znaleźć lokal pod bibliotekę, a dzięki moim staraniom końcem zeszłego roku lokal został przez miasto zakupiony. Mam nadzieję, że po remoncie, na który już są zabezpieczone środki, z biblioteki na Klinach przy Borkowskiej 25 dumni będą również mieszkańcy Klinów.
Udało mi się również przekonać radnych miejskich, którzy przyjęli moją rezolucje w sprawie zaprzestania wyłaniania nowego dzierżawcy dla terenu Białych Mórz i oddanie terenu mieszkańcom, jako ogólnodostępne miejsce rekreacji.
Mam nadzieje i głęboko w to wierzę, że nowy Prezydent Krakowa Łukasz Gibała zrobi wszystko, żeby na Białych Morzach powstał wspaniały ogólnodostępny park, w którym każdy znajdzie coś dla siebie .
Dużą satysfakcję dało mi każde obiecane i wykonane zadanie poprawiające bezpieczeństwo pieszych.
Przykładem mogą być wykonane w okolicy pętli autobusowej Soboniowice pasy wibracyjnoakustyczne przed przejściami dla pieszych, które znajdują się w rejonie łuków drogi.
Mam nadzieje, że zmiana przyczyni się do zwiększenia postrzegalności przejścia dla pieszych, co zwiększy bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Ponad politycznymi podziałami w Radzie Miasta wspólnie z grupą radnych, w trosce o rodziny wielodzietne wypracowaliśmy mechanizm osłonowy przy opłacie za odbiór śmieci, w postaci zniżki 20% dla właścicieli nieruchomości, w których zamieszkują rodziny wielodzietne w rozumieniu Karty Dużej Rodziny.
Od wielu lat zabiegam o poprawę komunikacji miejskiej dla mieszkańców peryferii miasta. Mimo dużego oporu urzędników i ciągłego odbijania się od ściany, udało się wymusić powstanie nowej linii autobusowej nr 155 dla Swoszowic.
Niestety aktualne władze Krakowa cały czas koncentrują się na centrum miasta, a jakość komunikacji miejskiej na obrzeżach miasta jest nieakceptowalna przez mieszkańców.
Niestety porażką zakończyła się walka o sensowny użytek ekologiczny na Klinach. Z grupą radnych i mieszkańców Klinów walczyliśmy do końca, aby ochronić cenne przyrodniczo tereny przez zabudową, ale przegraliśmy z grupą radnych z Platformy Obywatelskiej, Prawa i Sprawiedliwości oraz Klubu Prezydenckiego Przyjazny Kraków. W efekcie utworzono atrapę użytku, który niemalże nic nie chroni i nic nie zmienia.
Miejskich terenów na Klinach już prawie nie ma. Brakuje terenów miejskich pod nową szkołę, parkingi ogólnodostępne, psi wybieg, skatepark potrzeby mieszkańców dla różnych celów są ogromne. Tymczasem Prezydent Miasta Krakowa chciał sprzedać miejską działkę w rejonie ulicy Korpala. Udało mi się przekonać większość miejskich radnych, że jest to zły pomysł i uchwała została odrzucona.
Na Klinach powstają dwa MPZP, do których zgłaszałem uwagi, aby wszystkie w/w potrzeby mieszkańców były zrealizowane.
Zabiegam również o nową szkołę na Klinach, nie rozumiejąc dlaczego osiedle z tak dużym przyrostem mieszkańców nie jest analizowane pod budowę nowej szkoły. Złożyłem w tym temacie interpelacje, ale obawiam się, że bez zmiany podejścia do planowania rozwoju miasta realnie nic się nie zmieni.
Osiedle Kliny to jedno z najsłabiej skomunikowanych osiedli w Krakowie, co wynika z niedrożnego układu dróg publicznych.
Po zapewnieniu przeze mnie w Budżecie Miasta Krakowa oraz Wieloletniej Prognozie Finansowej środków (ponad 100 mln zł) na wykonanie poprawy komunikacji w ciągu ulicy Zawiłej poprzez rozbudowę skrzyżowań: Zawiła-Kobierzyńska, Zawiła-Komuny Paryskiej, Zawiła-Skośna, Zawiła-Borkowska wraz z budową ulicy Nowa Bartla aktualne władze miasta przez ostatnie kilka lat utknęły w martwym punkcie. O zasadności przebudowy ulicy Zawiłej nie wspominam, bo jest ona niepodważalna.
Nie pozostawałem obojętny na liczne prośby mieszkańców Klinów w temacie dzików. Rada Miasta ostatnio przyjęła napisaną przeze mnie rezolucje skierowaną do Wojewody Małopolskiego oraz Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii o powrót do sprawdzonej metody odławiania dzików i relokacji w niezurbanizowane części miasta.
Nikt z nas nie lubi jak coś kosztuje więcej. Niemal od początku mojej kadencji, zabiegałem o utworzenie nowego biletu okresowego 5+1 (biletu półrocznego płatnego co miesiąc) na komunikacje miejską, aby nie wykluczać osób mniej zamożnych, który uchroni mieszkańców Krakowa korzystających w komunikacji miejskiej regularnie przed większymi podwyżkami. I choć wiem, że z biletu 5+1 nie skorzysta każdy, to mam satysfakcję, że zrobiłem co mogłem, aby było lepiej.
Osoby, które zdecydują się na bilet 5+1, nie będą musiały płacić z góry całej kwoty 420zł. Należność będzie pobierana automatycznie co miesiąc ze wskazanej przez pasażera karty płatniczej – przez 5 miesięcy będzie to 80 zł, a za 6ty miesiąc 20 zł lub w przypadku biletu ulgowego – 40 zł przez 5 miesięcy i 10 zł za 6ty miesiąc.
Byłem autorem pierwszej petycji zaniepokojonych mieszkańców południowych obszarów Krakowa i okolic, wobec zaprezentowanych w dniu 27 stycznia 2022 r. przez GDDKiA wstępnych lokalizacji korytarzy pod przyszłą drogę ekspresową S7, uzupełniającą brakujący jej fragment od Myślenic do Krakowa, które przebiegają w obrębie granic miasta Kraków.
Krakowianie nie akceptują realizacji wariantów korytarzy dla inwestycji, które poprowadzone są przez obszary silnie zurbanizowane, mające atrakcyjne walory krajobrazowe, charakteryzujący się unikalnymi walorami przyrodniczymi w granicach miasta Kraków. Społeczny niepokój mieszkańców budzi również perspektywa obarczenia mieszkańców dzielnicy X Swoszowice całym ciężarem przejęcia ruchu samochodów na południe Małopolski, co negatywnie wpłynie na jakość powietrza i rozszerzy obszary z przekroczonymi normami hałasu.
Dzięki m.in. moim staraniom Rada Maiasta Krakowa przyjęła rezolucje o zaprzestaniu dalszych prac nad wariantami 1-5 drogi ekspresowej S7 Kraków-Myślenice.
Zainicjowałem również, po zgłoszeniach mieszkańców, akcję dodatkowych koszy ulicznych na śmieci i psie odchody, które pojawiły się w dzielnicach IX, X i XI. To efekt realizacji zgłoszonego przeze mnie zadania do Budżetu Miasta Krakowa.
Wszystkie zgłoszone mi miejsca zostały przeanalizowane przez miejskie jednostki, czego efektem jest poniższa lista:
Dzielnica XI
- teren zielony przy ul. Malborskiej -1szt
- ul. Malborska między ul. Pierackiego a ul. Lisa Kuli - 1szt
- przy dojściu do szkoły SP55 i na zieleńcu przy ul. Wspólnej - 2szt
- ul. Poprzeczna przy skrzyżowaniu z ul. Szkolną - szt
- ul. Turniejowa - 1szt
- ul. Ondraszka przy skrzyżowaniu z ul. Gromady Grudziądz (przy znaku ustąp pierwszeństwa) - 1szt
- ul. Karpińskiego przy skrzyżowaniu z ul. Łużycką - 1szt
- w okolicach ul. Skowroniej na łuku, na wysokości nr 1
- ul. Tarnobrzeska między nr 3 a ul. Madery - 1szt
- ul. Pańska przy skrzyżowaniu z ul. Gryglewskiego - 1szt
- ul. Szczęśliwa przy skrzyżowaniu z ul. Skowronią, na wysokości nr 1 i po drugiej stronie nr 30 - 3szt
- ul. Gryglewskiego przy skrzyżowaniu z ul. Pańską - 1szt
- ul. Kordiana na odcinku między ul. Witosa, a ul. Wysłouchów uczęszczany ciąg pieszych - 2szt
Dzielnica X
- ul. Drużbacka - 1szt
- ul. Matematyków Krakowskich na wysokości Domu Kultury - 1szt
- ul. Nad Fosą okolice klubu sportowego - 1szt
- ul. Sztaudyngera w okolicy biblioteki - 1szt
- ul. Bastionowa - 1szt
- ul. Sawiczewskich od strony ul. Landaua - 1szt
- ul. Niewodniczańskiego – przystanek autobusowy - 1szt
- ul. Moszyńskiego – na wysokości boiska/przy skrzyżowaniu z Lasogórską (w pasie zieleni) - 1szt
- ul. Tuchowska wąskie pobocza kosz koło szkoły przy ul. Osterwy
- ul. Krzyżańskiego wzdłuż chodnika - 4szt
- okolice Ronda Pamuły - 1szt
- ul. Wróblowicka - na rozwidleniu wjazdu do lasu i ścieżki do szkoły - 1szt
- ul. Kuryłowicza zieleniec przy wjeździe do Centrum Kultury Podgórza Klub Soboniowice - 1szt
- ul. Smoleńskiego na wysokości stawu, w pasie zieleni przy chodniku - 1szt
- ul. Opatkowicka - 1szt
- ul. Krygowskiego - 1szt
- na rogu ulicy Korpala i Szwed Śniadeckiej - 1szt
- skrzyżowanie ulic: Niewodniczańskiego-Myślenicka-Krzyżańskiego - 1szt
- ul. Siarczki od strony ul. Sawiczewskich - 1szt
- ul. Wróblowicka przy KS Wróblowicka, uczęszczana trasa do kościoła - 1szt
Dzielnica IX
- ul. Żywiecka przy ul. Niecałej - 1szt
- ul. Żywiecka okolica Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego - 1szt
- ul. Światowida - 1szt (lokalizacja pilotażowa/ próbnie)
- róg ulicy Żywieckiej i Obozowej - 1szt,
- róg ulicy Żywieckiej i Szczerbińskiego - 1szt
- w rejonie budynku przy ul. Karabuły 21 - 1szt
- skrzyżowanie ul. Uroczej i Włodarskiej (zrealizowane) - 1szt
- skrzyżowanie ul. Uroczej i Harcerskiej (zrealizowane) - 1szt
- skrzyżowanie ul. Malutkiej i Kurasia (rozwidlenie z ul. Uroczą) (zrealizowane) - 1szt
- pętla Borek Falęcki (wymiana i uzupełnienie koszy na jednolite) - 18 sztuk
Jako honorowy dawca krwi, wsłuchując się w głos środowiska, udało mi się przekonać radnych miejskich i w Krakowie od kilku lat funkcjonuje ulga na przejazdy komunikacją dla zasłużonych honorowych dawców krwi II stopnia.
Cieszę się, że moja praca dla mieszkańców została zauważona i rok temu zostałem nominowany do tytułu „Osobowość Roku 2022” przez Kapitułę Redakcji Gazeta Krakowska i Dziennik Polski w kategorii Polityka, samorządność i społeczność lokalna.
Kapituła doceniła mój wkład w życie naszego regionu, przyznając nominację w szczególności za działalność mającą na celu poprawę warunków życia mieszkańców Krakowa.
Chcę kontynuować walkę o poprawę jakości życia mieszkańców i podjąć odpowiednie działania, które umożliwi mi mandat radnego miasta Krakowa. Jako radny dołożę starań, by Kraków rozwijał się w sposób zrównoważony i dynamiczny. Przez wiele lat pracując jako przedsiębiorca, nauczyłem się rozwiązywać bardzo trudne i złożone problemy. Nigdy nie omijając ich.
Dlatego Drogi mieszkańcu spotkajmy się od kuchni i porozmawiajmy o problemach z jakimi musisz się zmierzyć. Ja również stoję w korku, jadę w tłoku, oddycham tym samym zanieczyszczonym powietrze, nie jest mi to obce, to moja codzienność.
Twój kandydat na Radnego miasta Krakowa
Michał Starobrat